Juttusarjamme Tejuka-lehdessä jatkuu energiansäästön ympärillä

Julkaistu

Lämmityslaitteiden oikealla säädöllä huomattavia säästöjä

Pertti Kiuru, Matti Lindfors ja Unto Yrjänäinen pohtivat keinoja energian säästämiseksi.

Teijo Mäki

TEUVA Koko Suomi haastetaan mukaan energiansäästötalkoisiin. Valtionhallinnon yhteinen Astetta alemmas -energiansäästökampanja käynnistyi lokakuussa.

Tavoitteena on vähentää kauttaaltaan energiankulutusta, jotta vältettäisiin sähköpula ja siitä aiheutuvat jakelunkeskeytykset.

Suomen Omakotiliitto on mukana kampanjassa. Omakotiliittoon kuuluva Teuvan Omakotiyhdistys jakaa ihmisille informaatiota siitä, että mistä arkipäivän asioista voi säästää.

Omakotiyhdistyksen hallituksen jäsenet Pertti Kiuru ja Matti Lindfors toteavat lämmityslaitteiden hallinnalla saatavan huomattavia säästöjä.

– Etenkin kosteissa tiloissa käytettävillä sähkökäyttöisillä lattialämmityksen oikealla säädöllä saadaan säästöjä. Lattialämpö saa olla kuivaava, mutta ei liian kuuma. Myös termostaattien säätöön tarkoitettuja ohjauslaitteita on saatavilla. Jos koti tyhjenee aikuisista ja lapsista päiväksi, niin laitteen voisi ohjelmoida siten, ettei se olisi päivällä ollenkaan päällä tai mahdollisimman pienellä, Kiuru visioi.

MUITAKIN säästökohteita on olemassa. Matti Lindforsin omakohtainen säästövinkki koskee saunan kiuasta.

– Vaihdoin kahdeksan kilowatin kiukaan kuuden kilowatin kiukaaseen. Peltikuorisia kiukaita käyttämällä säästää paljon. Saunakuntoon kahdeksan kilowattista piti pitää päälle puolitoista tuntia, kun tämä pienempi lämpiää tunnissa, Lindfors tietää.

Saunomiseen liittyen Kiuru vinkkaa, että sähkökäyttöinen kiuas on syytä laittaa pois päältä mahdollisimman p…

JATKA LUKEMISTA TÄSTÄ